n a č í t á m
blog banner

2023

NA SKOK (A NA PIZZU) DO BENÁTEK

Když člověk dostane chuť na pizzu, nejlepší je jet do Itálie. A když se k tomu najde volný víkend a akční ceny letenek do Benátek, je o cíli rozhodnuto. Přestože jsem si Itálie letos užil docela dost, její kuchyně nikdy nezklame a Benátky jsou určitě místem dostatečně specifickým i v běžný čas, natožtak v předvánoční atmosféře. A tak se v době sněžné kalamity v Česku staly mým posledním zahraničním cílem roku. Páteční večer jsem strávil svižnou procházkou krásně nazdobeného Trevisa, kde dosedl můj let. Po přespání v hostelu už jsem vlakem zamířil na Santa Lucia a následovala 24hodinovka chození po úzkých uličkách mezi kanály a chrámy obklopenými mořem. Je to fakt něco, co málo kde uvidíte, město bez aut, kde lodě fungují jako popeláři i sanitka. Došlo i na tu pizzu, omeletu, espreso či tradiční gelato. Večer jsem pak lodí přejel na ostrůvek s vesničkou Burano s barevnými domky a zbytek noci prochodil po Muranu. Byla dost zima teda. První ranní lodí jsem pak tedy zmrzlý přejel na letiště a domů. Po vzletu bylo krásně vidět celé souostroví a později byl odměnou výhled na zasněžené vrcholky Alp navštívené během léta. Prostě stylovější závěr letošního cestování jsem si ani nemohl přát.

IMG_20230929_133831_rP9294756-58pRu

PRODLOUŽENÝ VÍKEND NA MALLORCE

Opožděným narozeninovým dárkem pro mamku byl prodloužený víkend na španělských Baleárech – konkrétně na hlavním ostrově Mallorca. Ve čtvrtek ráno jsme tam doletěli a z letiště se rovnou vypravili strávit zbytek dne na pláži. Následující den nás pak čekal roadtrip po západním pobřeží a výstupem na klášter Alaró na stolové hoře. Sobotu jakožto poslední den jsme pak prožili v hlavním městě Palmě a během odpoledne historickým vlakem dojeli do přístavu u městečka Sóller,jehož pohodovou náladu jsme si nakonec užili nejvíce. K tomu bohaté a chutné večeře i snídaně ... no konečně jsem si po čase užil i trochu toho relaxu, poprvé se podíval do Španělska, procvičil španělštinu a prostě bylo to fajn.

JIŽNÍ AFRIKA

Díky účasti na Mezinárodní kartografické konferenci konané v Kapském Městě se mi letos poštěstilo podívat se na jih afrického kontinentu. Kromě necdelého týdne, stráveného v JAR, jsme se totiž s kolegou Honzou a dalšími dvěma kamarády z řad studentů rozhodli prožít další téměř dva týdny okružní jízdou po Namibii, Botswaně a okrajově zabrousili i do Zimbabwe a Zambie. Byla to spusta času sezení v jeepu během dlouhých přejezdů, ale vidět na živo africká zvířata, procházet se po písečných dunách, stát na nejjižnějším cípu Afriky na předělu Indického a Atlantského oceánu či pod Viktoriinými vodopády rozhodně stálo za to.

ZÁHŘEB A BULHARSKO

Levné letenky, rychlé rozhodnutí, trocha plánování a hned byl na světě prodloužený víkend se třemi přelety a poznáním trojice metropolí – Budapeště, Záhřebu a Sofie. A nebyl bych to já, abych do programu nepřidal i nějaké hory, a tak jsem se podíval i do podhorského města Samokov a podnikl túry na poměrně ostrý kopec Maljovice (2 729 m) a nejvyšší horu Bulharska i celého Balkánu Musala (2 926 m). K tomu další dobrodružství ze stopování, jízdy místní veřejnou dopravou, komunistickou zástavbou, ale i ochutnávka lokální kuchyně. Na tři dny zážitků až až, a přitom pestrý cestovatelský zážitek doslova za pakatel, na který budu ještě velmi dlouho rád vzpomínat.

IMG_20230210_155817_rP2110966u

EXPEDICE JORDÁNSKO

Na konci zkouškového jsme s cestovatelskou partou, rozšířenou do počtu 9 osob, zaletěli do Jordánska. Vzpomínky na teplé dny před rokem v Maroku místo pochmurné zimy byly dobrou motivací. Realita byla ve výsledku trochu jiná. Ne, že bychom se nevykoupali v relativně teplém Mrtvém moři a neoblékli místy jen tričko s krátkým rukávem, ale zároveň jsme také odhrnovali 5 cm čerstvého sněhu z horské silnice, roztlačovali uvíznuté kamiony v kopci a oblékali na sebe několik vrstev za mrazivých večerů v poušti. Navštívili jsme trojici mohutných křižáckých hradů, zažili ruch hlavního města Ammánu i nedaleké Madaby, prošli si ruiny antického komplexu Jerash, na skok zajeli i na jih k Rudému moři, zasmlouvali si s Araby a ochutnali místní gastronomické speciality. Nejvíce nás ale okouzlily dvě lokality. První je známá Petra, která nabídla nejen chrámy vytesané ve skále, ale také řadu horských schodišť a pěšin klikatících se kaňony mezi stolovými horami. Druhou pak Wadi Rum, kde jsme strávili dva dny a dvě noci procházkou po poušti, výstupem na nejvyšší horu Jordánska, pozorováním hvězd a nocováním v beduinských stanech. Neexisatoval den bez zážitků, problémů, překvapení ... ale v této osvědčené partě se každý zádrhel povedlo elegantně vyřešit.

omrkni nabídku cestovatelských přednášek o putování po zajímavých místech světa, ať už blízkých či vzdálených

Sice tu nepoužíváme cookies k ničemu, co by stálo za řeč, ale pro jistotu, aby byl klid, souhlasíte s jejich použitím? View more