n a č í t á m
blog banner

2018 a starší

V tomto období jsem, co se týká hor, silně propadal Slovensku. K divočejšímu zahraničí jsem zatím nedospěl a smrky obrostlé české kopečky mě po odhalení kouzla těch skalnatých štítů, travnatých hřebínků i pestrých lesů na východě pomalu přestávaly bavit. Dvakrát jsme se sem vydali v úderné sestavě s Ondrou, a na akce s ním určitě nezapomenu. Už jen proto, že jsme si v obou případech trasu poměrně ambiciozně rozvrhli na tři dny a v reálu to nakonec vždcky ušli za pouhé dva. Nebo třeba noční troubení jelenů ve Veľké Fatře zatímco jsme leželi na potemnělé louce před útulnou, to byl taky slušný zážitek. Poprvé jsem se také podíval na úplný východ Slovenska do oblasti tzv. Rusínska, kam jsem s přibaleným kolem přijel nočním vlakem, celý den tam projezdil a následující noc se zase vrátil. Prostě začal jsem si uvědomovat, že ono to cestování fakt stojí za to a i přes čas strávený cestou je to zajímavější, než sedět doma na zadku nebo se procházet furt jen tím samým lesem za humny.

2018

PREDNÝ A VEĽKÝ CHOČ

Chočské vrchy jsou neprávem opomíjené pohoří, jež nabízí úžasné rozhledy na všechny světové strany. Na špičce Veľkého Choče jste jako na střeše Slovenska, a když se otáčíte, vidíte postupně seřazená všechna další pohoří od Tater přes Fatry po Oravské Beskydy. Přitom na vrchol to není ani daleko, jen docela ostře vzhůru. Zastavit se ale dá na dvou dalších vyhlídkách, hradě Likava nebo spočinout v útulni pod vrcholem.

RUSÍNSKO S KOLEM

I na úplný východ Slovenska se dá vyrazit na den. Noční LeoExpress vyjíždí ve 22h z Olomouce, osobák přijede do Stakčína ráno v 9 a do 6 večer je moře času na objevování tradičních kostelíků, zaniklých vsí a lesů v příhraničí Ukrajiny.

DIVOKÉ ZÁPADNÍ TATRY

Po úspěšně ukončeném prvním roce nového studia jsme se s Ondrou domluvili, že bychom mohli prolézt nějaké slovenské kopečky. Nakonec padla volba na Západní Tatry, jejichž části oba známe, ale celé jsme je neprošli. Jak dlouho nám to zabere jsme jen hádali, ale nakonec se to povedlo už za necelé 2 dny (včetně komplikací ujetím přípojů). První odpoledne nástup a cesta až po setmění na vrchol Spálená, kde jsme pod rouškou tmy rozbalili stan a přenocovali. Ráno se už počasí zhoršilo, ale přesto jsme zbytek hřebene přešli včetně drsných Roháčů a výstupu na nejvyšší vrchol Bystrá. V podhůří jsme už jen pojedli, přespali pod přístřeškem a ráno vyčkali na první spoj domů.

vfatra2

BABÍ LÉTO NA VEĽKÉ FATŘE

Třídenní výpravu na travnaté vrcholky fatranského hřebene jsme plánovali už delší dobu. Nakonec jsme se na ni vydali jen já s Ondrou. I přesto, že existoval jediný možný termín, počasí vyšlo na jedničku. První den přišly na řadu vrcholky Tlstá a Zadná Ostrá a po lovecké pěšině přes Chládkové Úplazy nad Kráľovu studňu, kde jsme přenocovali v útulně. Druhý den následoval hlavní a Turčianský hřeben. Ráno třetího dne zbyl už jen sestup do doliny. Troubení jelenů, bivakovací plac s čerstvými stopami od medvěda ... zážitků více, než se dá popsat. Rozhodně byla tahle akce prima relax před nadcházejícím akademickým rokem a pěkná rozlučka s uplynulými prázdninami.

• den první (Blatnica – Tlsá – Zadná Ostrá – Chádkové úplazy – Kráľova studňa)
  • den druhý (Kráľova studňa – Krížna – Ostredok – Ploská – Kľak – sedlo Príslop)
  • den třetí (sedlo Príslop – Tlstý diel – Kopa – Ľubochňa)

MURÁNSKA PLANINA

Muráň je divoká krasová náhorní plošina pokrytá lesy na východě Slovenského rudohorie. Výhledy se otevřou jen ze skalisek na jejím okraji, zato ale vždy stojí za to.

SLOVENSKÝ RAJ

Slovenský raj je naprosto unikátní krajina plná úzkých sevřených roklin protkaných sítí atraktivních stezek. Dá se přejít napříč či zůstat jen v části tzv. Prielomu Hornádu. Po žebřících, kovových i dřevěných můstcích překonáváte vodopády, úzké kaňony a skalní okna.

2017

KUS HŘEBENE NÍZKÝCH TATER

Se známými, s nimiž často jezdíme na Slovensko, jsme trávili víkend i v Nízkých Tatrách. Jednodenní procházku na hřeben jsem si protáhl na dny dva, a z Chopku tak s přespáním v útulni Ďurková prošel úsek až po Veľkou Chochuľu, kde se přihnala bouřka, a donutila mě sestoupit pod hřeben skrz mokrou kosodřevinu a po neznačené cestě dolů k chatě.

ROHÁČE

Já a Braňo, kamarád z Erasmu, jsme se dohodli, že po sérii společných výletů na severu Evropy bychom mohli vyrazit i někam na Slovensku. Hned jsme se shodli na Roháčích, jejichž hřeben je dostatečně náročný a zajímavý (na hřebenu byl už i sníh). Dodrželi jsme pravidla NP a v divočině nenocovali. V pátek jsme jen došli na Ždiarskou chatu, druhou noc strávili naopak už po sestupu v kolibe pod Pustým.

MALÁ FATRA

S Braňom, Petrem a se stanem na zádech dali jsme si za cíl hřebenovku Malé Fatry. Jánošikove diery, oba Rozsutce a dál s přespáním u chaty pod Chlebom. Poslední kilometry k chatě byly docela krizové, protože už delší dobu nám chyběla voda a nebylo ji kde doplnit. Druhou noc jsme postavili stan až v údolí Váhu pod Starým hradem, třetí den šplhali na Veľkú lúku a pak slezli dolů do Martina.

omrkni nabídku cestovatelských přednášek o putování do bližších i vzdálenějších krajů nejen za vrcholy hor a přehody hřebenů

Sice tu nepoužíváme cookies k ničemu, co by stálo za řeč, ale pro jistotu, aby byl klid, souhlasíte s jejich použitím? View more