n a č í t á m
blog banner

2022

Rok 2022 se z pohledu zahraničních cest nesl na vlnách Balkánu, respektive takových těch lehce východňáckých lokalit, které jsem si brzy velmi oblíbil. Jakýmsi prvním exkurzem byla několikadenní výprava do Makedonie, kde si člověk uvědomil, že i ta Evropa fakt umí vypadat hodně různorodě a že pořádek, systém a efektivita mně známá ze severských zemí silně kontrastuje se zdejším punkem, hromadami odpadků a silně improvizovaných řešení jakéhokoli problému. On přitom každé to pojetí má něco do sebe. Na Makedonii pak navázaly toulky po Prokletých horách na hranici Černé Hory, Albánie a Kosova – destinace, o které jsem snil od hodin zeměpisu na gymplu a k jejíž návštěvě jsem se konečně jednák sám odhodlal a druhak k ní sehnal skupinku podobně praštěných bláznů. Navázala na ni akce s Martinem, kdy jsme se dohodli, že zpět odtud budeme stopvat až na pomezí Slovinska a Itálie, a já tak poprvné pořádně okusil kouzlo autostopu. Zpětně zatím obě tyto akce hodnotím za nejlepší dovolenou všech dob, a to přes to, že jsem za téměř měsíc nabitý zážitky utratil snad jen něco přes 10 000 Kč.

Mrknul jsem se ale i do civilizovanějších koutů, když jsem za ježdění na nextbicích vyhrál víkend v Kodani. Malebné moderní město plné kultury, historických památek i moderních technologií rozhodně neurazilo. Naopak to byl velmi příjemně strávený čas. Na podzim jsem se ale vrátil do přírody, když jsme na prodloužený víkend s klukama vyrazili do rumnských hor obdivovat pestře zbarvené lesy i rozlehlá horská pásma Karpat.

MRAZIVÝ LISTOPADOVÝ LUBLIN

Na konci listopadu mě čekal učitelský Erasmus ve východopolském Lublinu. Cesta sem zabere skoro den, a tak z z pracovního týdne zbyly spíše tři dny. Navíc mě tu čekalo dost pracovní náplně. Město je sice poměrně rozlehlé, takže je to všude daleko, ale centrum je maličké a nic extra zajímavého tu není. Snad jen bývalý koncentrační tábor v poli za městem opravdu stojí za návštěvu. Ve sněhové nadílce s hejny havranů mělo místo opravdu depresivní atmosféru.

PODZIMNÍ EXPEDICE NA BANÁT

I na podzim jsme s klukama zatoužili někam zmizet. První nápad vyjet do Zakarpatské Rusi jsme nakonec uložili k ledu, ale Karpaty a české vesnice v Banátu už hratelné byly. Během noci jsme přejeli do Rumunska, podnikli třídenní hřebenovku podzimem zbarvenou krajinou a poté prožili noc i den v živoucím skanzenu českých vesnic Banátu a jejich okolí. Na čtyři dny bylo zážitků mraky, a to jsme viděli jen kousek této země.

PRODLOUŽENÝ VÍKEND V KODANI

V soutěži Nextbike jsem vyhrál prodloužený víkend pro dva v Kodani a i přesto, že města moc nemusím, byl to nakonec prima výlet. Moderně smýšlející město s hromadami cyklistů překvapilo spoustou památek i netradičností, jako je třeba teplárna Amager Bakke, polonezávislá komuna Christiánie či věž kostela se spirálovitým ochozem až k báni. A když už jsem měl přelidněného centra po zuby, zaběhl jsem si kolem opevnění Vestvolden mezi stromy a pasoucí se ovce.

TREK PO PROKLETÝCH HORÁCH

Navštívit pohoří Prokletije na pomezí Černé Hory, Albánie a Kosova bylo mým snem už od gymplu. Letos se ho v osvědčené partě povedlo realizovat. Během 10 dní jsme prostupovali divokou krajinou, obdivovali každý nový horizont, jedli místní čerstvý ovčí sýr ... a těch zážitků bylo prostě tak moc, že to ani v krátkosti popsat nejde. Snad fotky řeknou více.

• den 1, 2, 3, 4a (od vlaku pohořím Komovi)
  • den 4b, 5 (Veliki Trojan, Talijanka, Valušnica)
  • den 6 (dolina Grebaje), 7 (přechod Karanfili)
  • den 8 (Zla Kolata), 9 (Dobërdol a Trekufiri)
  • den 10 (Bandera od Starca do sedla Čakor)
IMG_20220720_133511_rP7206090u

PUTOVÁNÍ NAPŘÍČ BALKÁNEM

S Martinem jsme poté ještě pokračovali stopem dál přes Bosnu, Chorvatsko a Slovinska až k italskému příhraničí, poznat kultury, zaplavat v moři, prochodit Alpy a poprat se s tím, co nám vždy další den přinese.

NA SKOK DO SEVERNÍ MAKEDONIE

Levné letenky z Bratislavy do Skopje a má touha začít konečně prozkoumávat balkánské země zapříčinila, že jsme se v čtyřčlenné skupince lidí z famfrpálového prostředí vypravili na 4 dny procestovat Makedonii. Navštívili jsme hlavní město, odskočili si na noc do zapadlého Kičeva i na jih do Bitoly, odkud jsme podnikli roadtrip k jezerům, do Ohridu i ke klášteru Treskavec ukrytému ve skalách nad Prilepem.

2021

omrkni nabídku cestovatelských přednášek o putování po zajímavých místech světa, ať už blízkých či vzdálených

Sice tu nepoužíváme cookies k ničemu, co by stálo za řeč, ale pro jistotu, aby byl klid, souhlasíte s jejich použitím? View more